Újítanak az adathalászok, jönnek a többlépcsős támadások

​Új trend van kibontakozóban az adathalászat tekintetében, mivel egy igencsak kifinomult technika kezd rohamosan terjedni.
 

Az elmúlt hónapokban Magyarországon is számos felhasználó találkozott úgynevezett köztes felületet alkalmazó adathalász kísérlettel. Ez egy - legalább 2020 óta ismert - szofisztikált phishing módszer, amivel a támadók jellemzően valamilyen online piactéren próbálják behálózni az áldozataikat. Úgy tesznek, mintha meg akarnának venni egy terméket, ám valójában egy adathalász oldalra csalogatják az eladót, ahol arra próbálják meg rávenni valamelyik nagyobb bank weboldalának megjelenését lemásolva, hogy megadja a személyes és bankkártya adatait (esetleg engedélyezze a hozzáférést a netbankjához). Vagyis a csalók egy harmadik félnek adják ki magukat, és így próbálják megtéveszteni a felhasználót. 

A BlueVoyant friss jelentése szerint drámai mértékben megnőtt az ilyen jellegű incidensek száma. Számos ágazatot érint a pénzintézetektől kezdve az e-kereskedelemen és a szállítmányozáson át egészen a telekommunikációs és állami szektorig. A kiberbiztonsági vállalat egyik nagy európai ügyfelének tapasztalatai szerint míg tavaly mindössze 2 százalék volt e módszer aránya az adathalász esetek között, addig 2023-ra ez az arány már 21 százalékra nőtt.

Elemzések szerint a támadók több száz globális pénzintézet ügyfeleit célozzák olyan közvetítő weboldalakon keresztül, amelyek egy-egy megbízható márkát imitálnak. Ezek többnyire a megtévesztésig hasonlítanak az eredetiekre mind a megjelenés, mind a domainnév tekintetében. A kiberbűnözők így a "hagyományos" adathalászathoz képest beiktatnak egy plusz lépést, és egy látszólag független cégnek adják ki magukat. Ezáltal könnyebben el tudják kerülni a leleplezést, miközben rengeteg vállalat ügyfelétől tudnak hitelesítő adatokat és személyes információkat begyűjteni. 

A támadási módszert a világ minden pontján alkalmazzák, ám a megszemélyesített oldalak régiónként eltérőek. Európában és az Egyesült Királyságban jellemzően postai szolgáltatóknak, e-kereskedelmi és adófizetési platformoknak, mobilszolgáltatóknak, illetve állami szerveknek adták ki magukat a támadók. 

Nehéz a védekezés, de nem lehetetlen

Megnehezíti a védekezést, hogy nem közvetlenül a pénzintézetek ügyfeleit célozzák a támadók, hanem egy köztes felületet használnak. Ezért különösen fontos a kockázatok csökkentéséhez, hogy minden érintett szektorban képezzék a vállalatok a felhasználóikat, de akár az ügyfeleiket is. 
 
  1. 4

    A Foxit PDF-kezelő alkalmazások 11 biztonsági hibától váltak meg a legutóbbi verzióik megjelenésével.

  2. 3

    A Roundcube Webmail két sebezhetőséget tartalmaz.

  3. 4

    A GIMP alkalmazás három biztonsági javítást kapott.

  4. 3

    A macOS kompatibilis LibreOffice kapcsán egy biztonsági hibára derült fény.

  5. 4

    Kritikus sebezhetőség megszüntetésére van szükség a HPE OneView esetében.

  6. 4

    A WatchGuard Firebox kapcsán egy súlyos sérülékenység megszüntetésére van szükség.

  7. 4

    A Tenable Nessus egy jelentős biztonsági frissítést kapott.

  8. 4

    A Google Chrome újabb két biztonsági javítással gyarapodott.

  9. 3

    A Kubernetes egy biztonsági hiba miatt kapott frissítést.

  10. 4

    A Microsoft Edge három biztonsági hibát orvosolt az Edge webböngésző kapcsán.

Partnerhírek
Ünnepi akciók vagy csapdák

Az ünnepi időszakban még inkább megnő az online vásárlások száma, ezzel együtt a csalók aktivitása is.

Túlélni a zsarolóvírust – hogyan lehet a kiberreziliencia versenyelőny?

A zsarolóvírus-támadások nem csupán technikai fennakadásokat vagy átmeneti anyagi veszteségeket okoznak – hanem akár egy teljes vállalkozás bukását is jelenthetik.

hirdetés
Közösség