Segítség az online zaklatás felismeréséhez

​Nem könnyű felismerni és kezelni a gyerekeket érő online zaklatási kísérleteket. Ugyanakkor megfelelő tudatossággal jelentősen csökkenthetők a kockázatok.
 

A zaklatás, vagyis a "bullying" egy személy vagy csoport ismételt, szándékos bántalmazását jelenti egy másik személy vagy csoport által. Ennek megakadályozása mindig is bonyolult feladat volt, mivel nem könnyű időben felismerni a jeleket, és sok esetben névtelenül történik. Az okostelefonok megjelenése óta pedig még nagyobb kihívássá vált, hiszen minden eddiginél könnyebb lett hamis profilok mögé bújva zaklatni másokat. Míg korábban a bántalmazás leginkább az iskolában töltött időszakra korlátozódott, az azonnali üzenetküldés és a közösségi hálózatok világában már minden percben kockázatot hordoz.
 
Jelenteni kell
 
A zaklatás nem olyan probléma, amelyet a gyerekek egyénileg meg tudnak oldani, ezért létfontosságú, hogy együttműködőek legyünk. A való világban történő zaklatással ellentétben az internetes zaklatás bárhol és bármikor megtörténhet telefonokon, számítógépeken és játékkonzolokon keresztül. Célpontjai tehetetlennek érezhetik magukat, mintha nem lenne semmilyen mód a megállítására - pedig ez nem így van. A legtöbb közösségi média platformon lehet jelenteni a problémás tartalmakat, eseményeket, legyen szó akár a beleegyezés nélkül megosztott fotókról, rosszindulatú pletykákról vagy barátságtalan megjegyzésekről.
 
Figyelmeztető jelek
 
Fontos, hogy a szülők és a tanárok megismerjék, hogyan kell kiszúrni az árulkodó jeleket. Nem könnyű megkülönböztetni a gyakori tinédzser problémákat az internetes zaklatásra utaló viselkedéstől, de azért vannak jelek:
  • Látható fizikai változások
  • Hirtelen hangulatváltozások vagy a normális tevékenységek iránti érdeklődés elvesztése
  • Betegség színlelése az iskola elkerülése érdekében
  • Közösségi profilok törlése
  • Szokatlan mértékű szociális visszahúzódás
  • Folyamatosan "elvesző" vagy megrongált tárgyak
 
Ha felmerül a gyanúja zaklatásnak, akkor érdemes beszélgetni a gyermekkel, és megkérdezni tőle, hogy történt-e bármilyen negatív, bántó dolog vele az interneten vagy a való életben. Fontos biztosítanunk őt arról, hogy velünk ítélkezés nélkül oszthatja meg a tapasztalatait, és azért vagyunk ott, hogy segítsünk. Miután kiderül, hogy mi a probléma, biztosítsuk arról, hogy velünk bátran megoszthatja a részleteket, ezután pedig megtehetjük a megoldás felé vezető lépéseket.
 
Az első lépés annak bemutatása, hogyan kell kezelni a digitális zaklatást, például a közösségi hálózatok és az online platformok által biztosított blokkolási és jelentési funkciók használatával. Hívjuk fel a gyermekünk figyelmét, hogy az ilyen típusú üzenetekre nem szabad reagálni, de kitörölni sem - készítsünk mentéseket, képernyőképeket, hogy bizonyítani lehessen a zaklatás tényét. Magyarázzuk el, hogy miért nem szabad olyan felhasználókkal beszélgetni, akiket nem ismerünk a való életben.
 
Ha úgy gondoljuk, hogy a gyermekünket zaklatják, de ő ezt elhallgatja, akkor beszélgessünk vele a témáról úgy, mintha az egy barátunkkal történt volna meg. Így azt az érzést keltjük benne, hogy nincs egyedül a problémával, és könnyebben fog beszélni a saját tapasztalatairól. A történetben ne felejtsük el bemutatni azt sem, hogy hogyan oldódott meg a barátunk problémája. Ez azt érezteti, hogy értjük, miről van szó, és tudunk segíteni.
 
Az ESET szakemberei különböző korú gyerekek szüleinek összeállítottak néhány tanácsot:
 
10 éves korig
  • Legyünk vele az első lépéseknél, melyeket a digitális világban tesz.
  • Szabályozzuk az interneten töltött idő mennyiségét.
  • Mutassunk számára jó példát.
 
14 éves korig
  • Tanítsuk meg, hogy ne osszon meg olyan információkat, adatokat, melyek alapján beazonosíthatóvá válik.
  • Ha asztali gépe van, igyekezzünk közös térben elhelyezni azt, ne a hálószobájában.
  • Bátorítsuk nyitottságra, biztosítsuk arról, hogy szabadon kérdezhet tőlünk.
 
18 éves korig
  • Hívjuk fel a figyelmét, hogy a szexuális tartalmú képüzenetek könnyen önálló életre kelhetnek az interneten, és később zsarolásra, zaklatásra is felhasználhatók.
  • Ha bántják, zaklatják, tudjon róla, hogy hozzánk bármikor fordulhat.
  • Készítsük fel az internetes vásárlásra, mutassuk meg, hogy mire kell figyelnie, és amíg ez nem történik meg, mindenképp tartsuk felügyelet alatt az online vásárlásait.
 
  1. 3

    A Trend Micro Deep Security Agent for Windows egy biztonsági hibát rejt.

  2. 4

    A Google Chrome legújabb verziója négy biztonsági hibajavítással érkezett.

  3. 4

    A Fortinet kritikus veszélyességű hibáról adott tájékoztatást.

  4. 3

    Az Apache Tomcat két sebezhetőséget tartalmaz.

  5. 4

    Számos biztonsági javítás érkezett a Foxit PDF-kezelő szoftverekhez.

  6. 3

    Fél tucat biztonsági javítás érkezett a Moodle-hoz.

  7. 4

    Egyre intenzívebben használják ki a támadók az Apache Struts biztonsági hibáját.

  8. 4

    A Google ChromeOS két biztonsági javítást kapott.

  9. 4

    A GFI Archiver három biztonsági hibát tartalmaz.

  10. 4

    Az SAP tíz új és három frissített biztonsági tájékoztatóban számolt be sebezhetőségekről.

Partnerhírek
​Ki vigyáz az adataidra, ha te nem?

Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük?

Új funkciókat kaptak az ESET otthoni védelmi szofverei

​Az ESET HOME Security legújabb verziója új és továbbfejlesztett funkciókkal véd a személyazonosságlopás, az adathalászat és más fenyegetések ellen.

hirdetés
Közösség