Nem lesz önvezető autó kormány nélkül

Kaliforniában már a jogalkotó is elgondolkodott azon, hogy miként lehet a jövőben szabályozni az önvezető gépkocsik használatát. Az első tervek már el is készültek.
 
Noha attól még messze vagyunk, hogy a magyar utakon önvezető autók tömegeivel kelljen minden nap együtt közlekednünk, Amerikában már olyan szintre jutott a technológia, hogy el kellett kezdeni a jogalkotási folyamatokat. Az ugyanis pontosan látszik, hogy a sofőr nélküli autók igencsak sok jogi dilemmát vetnek fel, és kellő szabályozás nélkül a biztonsági kockázatokat sem lehet megfelelő módon kezelni.
 
Az önvezető autók jogi szabályozásának élharcosává a kaliforniai közlekedési hivatal lépett elő, amely elkészítette az első törvénytervezetet. Ugyan ez még messze van a végleges, elfogadható állapottól, de arra már kiválóan alkalmas, hogy szélesebb körben lehessen megvitatni a kialakult helyzetet. A cél, hogy a tervezetet a gyártók, a fejlesztők, a tudományos élet szereplői és nem utolsó sorban az állampolgárok is megvitassák, illetve elmondják a véleményüket. Ezt egyébként a Google már meg is tette.
 
A vállalat, amely már több éve fejleszti a saját, önvezető gépkocsiját, csalódottságának adott hangot, és bírálta a szabályozás azon részét, amely előírná, hogy a sofőr nélküli autókba is kell kormány, illetve pedálok. A jogalkotó ugyanakkor azon az állásponton van, hogy az új fejlesztésű gépkocsik még olyan stádiumban vannak, hogy nem szabad felügyelet, illetve kellő szintű kontrollálhatóság nélkül az utakra engedni azokat.

 
"A szabályozás kialakítása során az elsődleges szempont az volt, hogy biztosítsuk azok biztonságát, akik megosztoznak az utakon az új járművekkel" - nyilatkozta Jean Shiomoto szakértő. Hozzátette, hogy most minden érintett kifejtheti a véleményét a kérdésben, majd ezt követően kerülhet sor egy új jogszabály elfogadására. Amint ez megtörténik, akkor az nemcsak az Egyesült Államokban, hanem a világ más pontjain is precedens értékűvé válhat, és több más ország is kiindulópontként tekinthet majd rá akkor, amikor saját törvényeket kell hozniuk e területen.
 
A jogszabálytervezet nem kizárólag közlekedés- és járműbiztonsági követelményeket tartalmaz, hiszen az adatvédelmet sem hagyja szó nélkül. A mostani elképzelések szerint az autógyártóknak pontosan tájékoztatniuk kellene a járművek tulajdonosait arról, hogy a navigációhoz, illetve az autók rendeltetésszerű működtetéséhez milyen adatokat gyűjtenek, és azokat miként használják fel. Mindezek mellett a gyártók a kiberbiztonsági kockázatokra sem legyinthetnének, mivel olyan öndiagnosztikai és detektáló technológiákat kellene majd beépíteniük az autókba, amik révén egyebek mellett a kibertámadások felismerése és elhárítása is megvalósítható lenne.
 
Rohamosan fejlődnek a járművek

Az elmúlt időszakban egyre több autógyártó jelezte, hogy fejleszti a saját, önvezető gépkocsiját. Legutóbb a Ford jelentette be, hogy Ford Fusion Hybridek segítségével beveti a saját technológiáit, amiket leginkább Palo Altoban fejlesztenek a szakemberei. Jelenleg több mint 100 kutató és mérnök dolgozik a gyártó erre a célra létesített kutatóközpontjában.
 
A Google és a Ford mellett egyebek mellett az Audi, a Mercedes, a Lexus, a Tesla és a BMW is egyre intenzívebben dolgozik az önvezető gépkocsik fejlesztésén.
Vélemények
 
  1. 3

    A Linux Kernel legutóbb feltárt sebezhetősége jogosultsági szint emelést segíthet elő.

  2. 4

    A Microsoft Remote Desktop Client for Mac jogosulatlan távoli kódfuttatáshoz járulhat hozzá.

  3. 3

    A Cisco Email Security Appliance egy biztonsági hibajavítást kapott.

 
Partnerhírek
Hirdetési bannerek pixeleiben rejtőző kártevő

Az ESET kutatói fertőzött hirdetéseken keresztül terjedő új expolit kitet fedeztek fel. Az érintett oldalak között neves, több millió napi látogatóval bíró weboldalak is megtalálhatók.

Új vezetőkkel bővül a Balabit menedzsmentje

Peter O’Neill globális kereskedelmi, míg Matthew Ravden marketing igazgatóként csatlakozott a Balabit csapatához.

hirdetés
Közösség
1