Milyen adatokat gyűjtenek az okosautók?

​Az autóipar technológiai fejlődésének köszönhetően egyre többen használnak internetkapcsolattal is rendelkező gépkocsikat. De vajon mekkora az adatéhségük ezeknek a járműveknek?
 

Az egyre csak okosodó járművek rengeteg adatot gyűjtenek saját műszaki állapotukról és a sofőrök vezetési szokásairól, amelyeket a gyártók például későbbi termékfejlesztésekhez használnak fel. Az adatok egy része azonban személyes információ is egyben, amivel az autóhasználók sokszor nincsenek tisztában. 

Vajon tudjuk, hogy pontosan milyen információkat rögzítenek az okosautók, és mi történik aztán ezekkel? Többek között e kérdéseket igyekezett tisztázni a LeasePlan flottakezelő.

Milyen adatokat gyűjtenek az okosautók?

Az autók vezérlőegységei és infotainment rendszerei szinte minden mozzanatot rögzítenek, ami az út során történik. Egyrészt olyan műszaki adatokat gyűjtenek, mint például az üzemanyag- és olajfogyasztás vagy épp a motorteljesítmény, amelyeket a gyártók termékfejlesztéshez használnak fel. Az információk emellett biztonsági és bűnmegelőzési, továbbá értékesítési és biztosítási szempontból is fontosak a gyártók számára. Másrészt a járművek sofőrökhöz köthető, személyes adatokat is folyamatosan rögzítenek, amelyeknek a szolgáltatások testre szabása szempontjából van jelentőségük. Ilyenek többek között az útvonal, a helyadatok, a sebesség, a vezetési stílus vagy a zenehallgatási szokások. 

Az autós adatok gyűjtése egyszerre szolgálhatja a gépjárművezetők személyes igényeit, a fejlettebb, környezettudatosabb járművek gyártását, a karbantartási problémák előre jelezhetőségét, a hatékonyabb forgalomirányítást, és jelenthet kontrollvesztést a személyes adatok felett. 

A University of Amsterdam kutatása szerint az okosautó-tulajdonosok sokszor nemcsak azzal nincsenek tisztában, hogy pontosan milyen információkat rögzítenek az ilyen autók, hanem azzal sem, hogy kinek van hozzáférése az adatokhoz, és mire használja azokat. Az is felmerülhet kérdésként, hogy ezekben az esetekben az adatgyűjtés és -kezelés vajon megfelel-e a GDPR előírásainak. Emellett további rizikót rejt, hogy az adatok rossz kezekbe is kerülhetnek.

Féltjük az adatainkat 

Az autósok nem megfelelő tájékozottságát és ebből fakadó bizonytalanságát a LeasePlan éves Mobility Monitor riportjának adatvédelemmel foglalkozó kiadása is alátámasztja. Az Ipsos kutatóintézettel együtt készített, 16 országot lefedő és 4000 járművezető részvételével készült felmérés alapján a válaszadók 53 százaléka aggódik amiatt, hogy ki és milyen információkat gyűjt az autója fedélzeti számítógépéből. Emellett 52 százalékukat aggasztja, hogy személyes adataik azután is elérhetők maradhatnak a gyártók számára, hogy autójukat eladják vagy lízing esetén visszaadják. 49 százalékuk pedig attól tart, hogy adataikat harmadik felekkel is megosztják. 

A kutatás arra is rámutatott, hogy a járművezetők jó része anonimitását megőrizve hajlandó lenne megosztani ezeket az adatokat, ha az a jobb vezetési élményt szolgálja. Például a válaszadók 70 százaléka a forgalmi torlódások és az utazási idő csökkenését várná el az adatokat hasznosító fejlesztésektől, szintén 70 százalék az üzemanyag- és karbantartási költségek, illetve 68 százalék a járművek kibocsátásának csökkenésére számítana. További 66 százalék pedig örülne, ha a gyártók az adatokat az autók teljesítményének javítására használnák.

A LeasePlan álláspontja szerint az autók által rögzített adatok nagyszerű lehetőséget kínálnak a biztonságosabb és fenntarthatóbb közlekedésre, ám elengedhetetlen, hogy ezeknek az információknak a megszerzése a járművezetők tudtával és hozzájárulásával történjen. A flottakezelő szerint azt is biztosítani kell az autóhasználók és -tulajdonosok számára, hogy dönthessenek arról, megosztanak-e érzékeny információkat magukról vagy törölhessék a róluk gyűjtött adatokat. 

"Az összes autóipari szereplő - gyártók, beszállítók, lízingtársaságok, szolgáltatók - felelőssége óriási abban, hogy megalapozott döntéshozatalt tegyenek lehetővé a járművezetők számára azzal kapcsolatban, kivel és milyen adatokat osztanak meg. Ennek érdekében könnyebbé kell tenni az autós adatok típusának és az adatgyűjtés céljának a megértését. Ezenfelül az egyre okosabb autók adatai nem kerülhetnek olyan fekete dobozokba, amelyek felett kizárólag a gyártók rendelkeznek. Véleményünk szerint az adatoknak inkább egy köztes helyre, egy "semleges szerverre" kellene kerülniük, amelyeket nem a gyártók, hanem egy független fél működtet és finanszíroz, így elkerülhető, hogy bármelyik vállalat adatmonopóliummá válhasson. Egy felügyelt, de semleges szerverrel anonim módon összesíthetők az adatok, így azok az adatvédelem biztosítása mellett használhatók fel a vezetési élmény javítására"

- mondta Tex Gunning, a LeasePlan elnök-vezérigazgatója. 
 
  1. 4

    A GLPI fejlesztői két veszélyes biztonsági résről számoltak be.

  2. 3

    Öt biztonsági rést foltoztak be a GitLab fejlesztői.

  3. 3

    A FreeRDP-hez öt patch vált elérhetővé.

  4. 4

    A Dell biztonsági frissítést adott ki a Custom VMware ESXi-hez.

  5. 4

    A Google kritikus veszélyességű sebezhetőségeket orvosolt a Chrome webböngésző kapcsán.

  6. 3

    Az IBM QRadar SIEM-hez egy biztonsági javítás érkezett.

  7. 3

    A Fortinet FortiNAC-F kapcsán egy biztonsági hibára derült fény.

  8. 4

    A Firefox legújabb kiadása számos sebezhetőséget orvosolt.

  9. 4

    A CrushFTP fejlesztői egy biztonsági rést foltoztak be.

  10. 4

    A GNU C Library kapcsán egy veszélyes biztonsági résre derült fény.

Partnerhírek
Amikor a gyerekünk hangján követelnek tőlünk pénzt

Minden szülő legrosszabb rémálma felvenni egy ismeretlen számról érkező hívást, és azt hallani, hogy a gyermeke segítségért kiált.

Romantika helyett átverés Valentin-napon?

Az online társkeresés elterjedésével alapjaiban változott meg az emberek közötti kapcsolatteremtés.

hirdetés
Közösség