Már ügyfélszolgálat is segíti a számítógépek megfertőzését

A BazarCall nevű kártékony program egy különösen segítőkész ügyfélszolgálat közreműködésével kerül fel az áldozatok számítógépeire.
 

Az korántsem szokatlan jelenség, hogy egy vírusokra épített támadás különféle adathalász levelekkel veszi kezdetét. Ilyenkor az elkövetők hamis, megtévesztő e-mailek segítségével próbálják elnyerni a felhasználók bizalmát, és felkelteni a kíváncsiságukat. A BazarCall kódnevű károkozó terjesztői is bevetették ezt a trükköt, azonban a módszert egyúttal tovább is fejlesztették. Egy újabb csavarral még megtévesztőbbé tették a támadásaikat.
 
Telefonos „segítség”
 
Az új módszer lényege, hogy a kiszemelt felhasználó egy olyan elektronikus levelet kap, amelyben közlik vele, hogy egy korábbi szolgáltatáshoz tartozó próbaidőszak lejár, és ha nem mondja le az előfizetését, akkor 90 dollárt fognak levonni a bankszámlájáról. A csalók nem igazán közlékenyek azzal kapcsolatban, hogy milyen szolgáltatásról van szó, csak sejtelmes utalásokat tesznek. Ellenben megadnak egy telefonszámot, amelyen a szolgáltatás lemondható. (Ezt a telefonszámot közbe-közbe változtatják.)


Forrás: Binary Defense
 
Amennyiben a felhasználó felhívja a megadott telefonszámot, akkor egy segítőkész, magát ügyfélszolgálati munkatársnak kiadó személy veszi fel a telefont. Elkér egy azonosítót, amit a kiküldött e-mail tartalmaz. Amennyiben ezt érvényesnek találja, akkor a felhasználót egy weboldal megnyitására kéri, ahonnan egy Excel fájl töltődik le. A felhasználónak ezt az állományt kell megnyitnia, majd engedélyeznie kell a makrók futtatását, legalábbis a mondvacsinált ügyfélszolgálatos szerint. Amennyiben ekkor vírusriasztás történik, akkor a csaló még abban is segít, hogy miként kell kiiktatni a víruskeresőt.
 
Ha a felhasználó nem fog gyanút, és vakon követi az utasításokat, akkor a számítógépére rákerül a BazarCall károkozó, amely további nemkívánatos programokat tölt le. Ekkor felkerülhet a PC-re egyebek mellett a TrickBot trójai, valamint a Ryuk és a Conti zsarolóvírus is. Ezek révén pedig komolyabb károkozások vehetik kezdetüket.
 
Miért kell az azonosítás?
 
Randy Pargman, a szóban forgó támadásokat is vizsgáló Binary Defense alelnöke elmondta, hogy egyedi ügyfélazonosítóra azért van szükség, hogy a csaló meggyőződhessen arról, hogy valóban egy olyan személlyel beszél, aki kapott az adathalász levélből, és nem mondjuk egy hatósági személy. Amennyiben a bediktált azonosító nem megfelelő, akkor a csaló csak annyit közöl az érintettel, hogy az előfizetést megszüntette, nincs további teendő.
 
Az ilyen jellegű csalások ellen a legjobb védelmet a biztonságtudatosság jelenti. Ismeretlenektől vagy ismeretlen cégektől érkező küldeményekkel mindig különösen óvatosan kell bánni, és körültekintően kell eljárni azokkal a levelekkel, üzenetekkel, amelyek valamilyen fájl, link megnyitására vagy akár telefonhívás kezdeményezésére ösztökélnek.
Vélemények
 
  1. 4

    A Foxit fejlesztői kiadták a legújabb biztonsági hibajavításokat.

  2. 4

    A Google 42 különféle biztonsági rést foltozott be az Android operációs rendszeren.

  3. 3

    Az AstroLocker egy meglehetősen komplex működésű zsarolóvírus, amely fájlok titkosításával okoz károkat.

 
Partnerhírek
​Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól

Bitcoinnal fizethető hamis koronavírus-oltásokra épülő csalásra figyelmeztetnek a nemzetközi hatóságok.

Miért esünk könnyen áldozatul az SMS csalásoknak?

Az ESET szakemberei bemutatják az új SMS csalást és a szükséges teendőket, ha letöltöttük az adatlopó alkalmazást.

hirdetés
Közösség