Az okosautók is benézik a táblákat

​Immár egyetemi kutatások támasztják alá, hogy az önvezető autókat nagyon könnyen meg lehet téveszteni a közlekedési táblák manipulálásával. Ez pedig balesetveszélyes szituációkat teremthet a jövőben.
 

Nyolc kutató összefogott, és úgy határoztak, hogy teszteknek vetik alá az önvezető okosautókban is helyet kapó algoritmusokat. Ezúttal arra voltak kíváncsiak, hogy a közlekedési táblákat milyen megbízhatóan képesek felismerni a jövő járművei. Sajnos a teszteredmények nagyon lehangoló képet festenek, és arra hívják fel a figyelmet, hogy mind az okosautók fejlesztőinek, mind az utakat karbantartó hatóságoknak sokkal komolyabban kell kezelniük a táblafelismeréssel összefüggő kérdéseket.
 
A kutatás során a szakemberek semmiféle bonyolult eszközt nem használtak a tesztekhez. Vagy papírra kinyomtatott és táblákra ragasztott poszterekkel kísérleteztek, vagy egész egyszerűen felmatricáztak táblákat. Az derült ki, hogy az okosautókban is meglévő mesterséges intelligencia az esetek jelentős részében nem volt képes helyes döntéseket hozni. Ez a tesztkörnyezetben nyilván nem jelentett kockázatot, de éles körülmények között veszélyforrásként értelmezendő.
 
Persze ha egy táblát valaki teljesen elmaszkol vagy átragaszt, akkor az az embereket is megtévesztheti, tehát ez esetben alapvetően nem várható csoda az okosautóktól sem. Azonban az átmatricázott táblákat jóval pontosabban kellett volna detektálniuk a legkorszerűbb technológiáknak.
 
A kutatók egyebek mellett az alábbi, manipulált közlekedési táblákkal kísérleteztek:
 
 
Az első esetben "love" és "hate" feliratokat helyeztek el egy STOP táblán. Ebből pedig az sült ki, hogy az algoritmusok az esetek 100 százalékában "Speed Limit 45"-ként értelmezték a táblát, azaz megállás helyett 45 mérföldes sebességkorlátozást véltek felismerni. A második és harmadik tábla esetében pedig 67 százalékos volt a sikeres felismerések aránya. A negyedik tábla megint csak 100 százalékban tévesztette meg a mesterséges intelligenciát, ami a jobbra fordulás, valamint a STOP közötti keveredésekhez vezetett.
 
A kutatók úgy látják, hogy a jövő okosautói számára nem lesz könnyű feladat olyan állapotban tartani az utakat és a jelzőtáblákat, hogy a megbízható működés garantálható legyen. Nem kizárólag a vandalizmus, illetve a szándékos károkozás okozhat nehézségeket, hanem például a nem megfelelően tisztított táblák is. Erre pedig a gyártóknak is fel kell készülniük, és a lehető legtöbb ponton okosítaniuk a járműveiket. Például fel kell készíteni az autókat arra, hogy egyes táblákkal csak bizonyos helyeken találkozhatnak, és ha például az autópálya "kellős közepén" egy STOP táblát vélnek (tévesen) felismerni, akkor nem biztos, hogy a satufék lesz a jó döntés.
 
  1. 4

    A GLPI fejlesztői két veszélyes biztonsági résről számoltak be.

  2. 3

    Öt biztonsági rést foltoztak be a GitLab fejlesztői.

  3. 3

    A FreeRDP-hez öt patch vált elérhetővé.

  4. 4

    A Dell biztonsági frissítést adott ki a Custom VMware ESXi-hez.

  5. 4

    A Google kritikus veszélyességű sebezhetőségeket orvosolt a Chrome webböngésző kapcsán.

  6. 3

    Az IBM QRadar SIEM-hez egy biztonsági javítás érkezett.

  7. 3

    A Fortinet FortiNAC-F kapcsán egy biztonsági hibára derült fény.

  8. 4

    A Firefox legújabb kiadása számos sebezhetőséget orvosolt.

  9. 4

    A CrushFTP fejlesztői egy biztonsági rést foltoztak be.

  10. 4

    A GNU C Library kapcsán egy veszélyes biztonsági résre derült fény.

Partnerhírek
Amikor a gyerekünk hangján követelnek tőlünk pénzt

Minden szülő legrosszabb rémálma felvenni egy ismeretlen számról érkező hívást, és azt hallani, hogy a gyermeke segítségért kiált.

Romantika helyett átverés Valentin-napon?

Az online társkeresés elterjedésével alapjaiban változott meg az emberek közötti kapcsolatteremtés.

hirdetés
Közösség