Amikor a gyerkőc megcsapolja a bankszámlát

A gyerekek sokszor tudtukon kívül apasztják a szüleik bankszámláját, amikor mobil alkalmazásokban, főleg játékokban vásárolnak.
 
hirdetés
Egyre gyakoribb jelenség, hogy a felügyelet nélkül netező gyerekek kisebb-nagyobb összegeket költenek a szülők bankkártyájáról különböző virtuális termékekre, például játékkiegészítők megvásárlására. Közbe-közbe kiugró esetek is történnek: egy gyermek 2015 karácsonyán például közel 1,6 millió forintot költött a Jurassic Park játékban különböző dinoszauruszokra. Miután a sajtó nyilvánosságához fordultak, az Apple megtérítette a szülőknek a keletkezett kárt, ami szerencsés esetnek volt nevezhető, mivel minden jel arra utalt, hogy a vállalat erre nem lett volna jogilag kötelezhető.
 
Az üzleti, úgynevezett freemium modell egyre elterjedtebbé válik. Ez esetben a szoftver (akár játékprogram) ingyenesen letölthető. Azonban a későbbiekben az alkalmazáson belül különféle vásárlásokba lehet bonyolódni. Pénzbe kerülhet egy új karakter, vagy akár az is, ha valaki gyorsabban akar haladni a játék során, illetve új pályákat szeretne bejárni.
 
Egy 2016-os német felmérés eredményei szerint a 6-13 éves gyermekek negyede naponta játszik okostelefonon, 29 százalékuk pedig hetente többször. Ez is egy nyomós érv arra, hogy a szülők közelebbről is megvizsgálják, milyen alkalmazással és hogyan játszanak a gyerekeik.
 
Amikor a Google Play vagy Apple App Store áruházakból vásárolunk, vagy csak letöltünk egy ingyenes játékot, akkor meg kell adnunk egy érvényes bankkártya adatait is. Tanulva a korábbi esetekből, az Apple App Store-ja alapból úgy van beállítva, hogy az alkalmazásokon belüli vásárlásokhoz mindig meg kelljen adni jelszót. Ezen azonban könnyíteni tudunk, ha beállítjuk, hogy a jelszó megadása után az áruház 15 percig ne kérjen azonosítást. Ha ez így történik, akkor a gyerekek könnyen vásárolhatnak újabb játékokat vagy játékkiegészítőket anélkül, hogy a következményekkel tisztában lennének.
 
Hogyan védekezhetünk?
 
A G Data szerint az első és legfontosabb, hogy beszélgessünk gyermekeinkkel, és kövessük figyelemmel, hogy milyen játékokkal ütik el az időt. Nyugodtan üljünk le, és játszunk együtt, így nemcsak megismerjük a játékot, de ez a beszélgetés elkezdésére is jó alapot ad.
 
Vizsgáljuk meg az internetes áruházak alapbeállításait, és tegyük kötelezővé, hogy minden egyes vásárlás csak jelszó megadása után történhessen - a jelszót pedig ne áruljuk el a kicsiknek. Ha már nagyobb a gyermekünk, akinek saját készüléke van, beszéljük meg vele az internetes vásárlás lehetőségeit, veszélyeit. Ez esetben célszerű virtuális bankkártyát megani, amelyen mindig csak az éppen szükséges összeg érhető el. Jó megoldás lehet ajándékkártyák vásárlása is, amit a fiatalok kedvük szerint felhasználhatnak.
 
A biztonsági cég szakemberei úgy látják, hogy segítséget jelent, ha a gyerekek által használt telefonokra, tabletekre biztonsági alkalmazásokat telepítünk. Ilyenre Android operációs rendszeren a vírusvédelem miatt is szükség van, de emellett beállítható, hogy a kicsik mennyi ideig használhatják a telefont és az egyes alkalmazásokat. Ráadásul a fejlettebb védelmi szoftverek extra funkciókkal is támogatják a szülői felügyeletet. Például pánikgombbal, aminek a megnyomását követően a GPS koordináták és egyéb információk elküldésre kerülnek a szülők telefonjára.
Vélemények
 
  1. 3

    A Microsoft a Visual Studiohoz egy biztonsági hibajavítást tett letölthetővé.

  2. 4

    Az Apache Storm legújabb frissítése egy veszélyes sérülékenységet orvosol.

  3. 4

    Az Adobe az Acrobat és a Reader alkalmazásaihoz több tucat biztonsági hibajavítást tett elérhetővé.

 
Partnerhírek
A nyár toplistás kártevői

A Top10 listát ezúttal is a CoinMiner trójai vezeti. Ez egy olyan szkript, amely a felhasználó tudta és jóváhagyása nélkül képes a kriptovaluták bányászatára.

​Fertőzött androidos Fortnite terjed

A Fortnite fejlesztői a nyárra ígérték az androidos verziót, de a hamis változatok már elkezdtek terjedni.

hirdetés
Közösség
1