Ki vigyáz az adataidra, ha te nem?
Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük?Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.
Rengeteg csalás, átverés vesz bennünket körül változatos formában: e-mailben érkező spamek (kéretlen levelek), böngészés közben felugró ablakok, de megtalálható mindez a közösségi médiában is. Sajnos egyre gyakrabban mobil eszközökön, SMS útján is érkeznek átverések, vírusok. A kéretlenül terjedő üzenetek gyakran valamilyen hamis indokkal - problémás csomagunk érkezett, lejárt közüzemi számlánk van, parkolási büntetést kaptunk, vagy valamilyen banki értesítésre hivatkozva - egy mellékelt rosszindulatú linket kínálnak fel és a nagyobb hatás érdekében sürgetnek, fenyegetnek, vagy valamilyen vonzó akciós lehetőséget ígérnek. Ilyen esetekben jön jól egy megfelelő, biztonságos és folyamatosan frissülő vírusvédelmi megoldás.
Bárki összeszedhet fertőzött fájlokat az üzenetküldőkön, találkozhat csalásokkal a közösségi oldalakon, lehet romantikus csalás vagy webkamerás megfigyelés áldozata, tévedhet adathalász felületekre, akár banki belépéskor is – ilyenkor általában egy rossz kattintás is elég, hogy bajba kerüljünk.
Manapság, amikor a mesterséges intelligencia alapú rendszerek - például a ChatGPT - már nyelvileg, nyelvtanilag sokkal jobb minőségű szövegeket tudnak generálni a világ minden nyelvén, egyre több magyar nyelvű csalás érkezik hozzánk. Ezek változatos témakörökben próbálják félrevezetni a gyanútlan felhasználókat: a csomagküldés mellett például hamis állásajánlatokat is kínálnak.
Sokan hallottak a leggyakoribb csalástípusokról
A kutatásból az derült ki, hogy a magyarok jól tájékozottak a csalásokkal és visszaélésekkel kapcsolatban, mindössze a megkérdezettek 1 százaléka mondta azt, hogy semmilyen típusú online vagy telefonos visszaélésről nem hallott még. A válaszadók közel háromnegyede hallott már a csaló telefonhívásokról, az egyes korosztályok magas arányban ismerik az adathalász e-maileket, az sms-es átveréseket, és a válaszadók fele az online piacteres átverésekről is hallott már. A webkamerán keresztüli megfigyelést a fiatalabb korosztályok fele ismeri, míg az 50 év felettieknek csak a negyede hallott róla. A romantikus csalásokat az idősebb, 60-69 éves korosztály sajnos a legalacsonyabb arányban (27%) ismeri, ami azért probléma, mert ennek a csalásformának épp ez a korosztály a leggyakoribb célpontja.
Az emberek nagy része találkozott már csalóval
Nem csak hallottak, sokan találkoztak is már online veszélyekkel: az ESET kutatása szerint a megkérdezettek 90 százalékánál már próbálkoztak valamilyen online átveréssel, támadással. A megkérdezettek több mint felét e-mailben vagy sms-ben próbálták átverni adathalász linkekre való irányítással, 40 százalékuk pedig kapott már kétesnek tűnő telefonhívást állítólagos bank vagy cég nevében. A társkereső oldalakon és az online piactéren történő támadásokkal kevesebben találkoztak, de ennek oka az is lehet, hogy ezeket az alkalmazásokat, weboldalakat csak egy szűkebb felhasználói réteg veszi igénybe. Romantikus csalásra legmagasabb arányban a 60-69 éves korosztályt próbálták behálózni.
Sokakat sikerült átverni
A kutatásban résztvevők közel fele esett már áldozatául valamiféle online csalásnak vagy támadásnak. Legnagyobb arányban arról számoltak be, hogy vírusos lett a számítógépük vagy telefonjuk, de ugyanennyien vannak azok is, akiknek a jelszavát vagy fiókját lopták el. Minden tizedik embert ért már anyagi kár is, a legmagasabb arányban (18%) a 60-69 éves korosztályt.
Biztonságban érezzük magunkat a neten – de tényleg biztonságban is vagyunk?
Annak ellenére, hogy ennyien találkoztak már online csalási kísérlettel, a válaszadók 71 százaléka biztonságban érzi magát az interneten, mert úgy gondolják, hogy megteszik a szükséges óvintézkedéseket. Azonban csak a válaszadók harmada érzi magát biztonságban amiatt, mert az óvatosság mellett védelmi programot is használnak. A fiatal, 16-29 évesek körében vannak a legtöbben azok, akik nem használnak védelmi programot, mert úgy gondolják, hogy saját maguk is ki tudják szűrni a gyanús dolgokat.
A különböző csalási módszerek egyre ismertebbek, ami jó hír, hiszen a tájékozottság fontos a védekezéshez. Az internet azonban rengeteg láthatatlan veszélyt is rejt, amelyekről keveset hallani és amelyek ellen az óvatosság önmagában nem elég. Az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint sok olyan digitális veszély van, amit csak a megfelelő védelmi szoftver tud kiszűrni. Egy teljesen ártalmatlannak tűnő, de valójában vírusos weboldal is ellophatja az adatainkat, de a webkameránk védelme, a biztonságos online bankolást, vásárlást támogató funkciók és a zsarolóvírusok elleni védelem is része kell, hogy legyen egy modern hatékony védelmi szoftvernek.
Csizmazia-Darab István, az ESET termékeket forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint már csak a kártevők magas száma miatt is nagyon nehéz feladat lenne, hogy saját magunktól felismerjük mindet: az AV Atlas adatai szerint 1,4 milliárdnál is több egyedi kártékony kód van jelenleg a világon. Bár fontos a megjelenő hibajavító frissítések mielőbbi lefuttatása, a külső adathordozóra való rendszeres mentések elvégzése és persze a biztonságtudatos hozzáállás is, ám emellett a védelmi szoftver futtatása minden platformon elengedhetetlen alapja a megelőzésnek és a védekezésnek.
Az oldalt partnerünk szerkeszti, annak tartalmáért felelősséget nem vállalunk!