Kiberbűnözés: kiszolgáltatott fiatalság

​A bizalom és a fiatalsággal gyakorta együtt járó naivitás teszi a csalók egyik első számú célpontjává a tizenéveseket.
 

Különösen nagy figyelmet kell fordítani a fiatalabb korosztályt fenyegető csalásokra és egyéb nemkívánatos online tevékenységekre. Az ESET munkatársai öt olyan kockázati tényezőre hívták fel a figyelmet, amelyek veszélyeztethetik a tinédzsereket a kibertérben.
 
Csalások a közösségi médiában
 
Mivel a közösségi média a tinédzserek digitális játszótere, nem meglepő, hogy a csalók ott próbálják meg lépre csalni őket, ahol az idejük legnagyobb részét töltik. A közösségi médiás átverések a legkülönfélébb formákban léteznek, így nincs egyetlen, minden esetben alkalmazható univerzális megoldás. Az egyik gyakori csapdát a hírességekről szóló, sokkoló címekkel ellátott, bulvárcikkeknek álcázott tartalmak jelentik, amelyek kártékony weblapokra vezetik a megtévesztett felhasználókat.
 
A csalók közvetlenül is kapcsolatba léphetnek az áldozataikkal olyan üzenetekkel, amelyek különféle versenyekben és nyereményjátékokban való részvételre invitálják őket. A megosztott link ez esetben is hamis weboldalra vezet, amely megfertőzheti az eszközöket, számítógépeket, vagy bizalmas adatokat gyűjthet.
 
Leárazott luxustermékek
 
Egy másik gyakori internetes csalási formát a közösségi médiában megosztott hamis hirdetés jelenti, amely nevetségesen alacsony áron kínál luxuscikkeket. Hogy ajánlataik kellőképpen vonzóak legyenek a tizenévesek számára, a csalók megpróbálnak a kamaszok körében kifejezetten népszerű márkákat, árukat kínálni - a limitált kiadású cipőktől kezdve az olyan márkás ruhákig, amelyeket egyébként nem engedhetnének meg maguknak a zsebpénzükből vagy a részmunkaidős fizetésükből.
 
Az ilyen típusú átverések hamis webáruházak létrehozásán alapulnak, amelyek széles választékot kínál a fent említett termékekből. Azonban a vásárlás után a megrendelők vagy egy hamisított terméket kapnak vagy még annyit sem. A legrosszabb esetben pedig még bankkártya adatok is illetéktelen kezekbe kerülhetnek.
 
Ösztöndíjas csalások

A tandíj és a továbbtanulással járó egyéb költségek fedezésében segíthetnek az ösztöndíjak - a kiberbűnözők pedig az anyagi támogatást kereső diákokra vadásznak különféle hamis ösztöndíjakkal. A nem létező ösztöndíjprogramok gyakran kötelezik a kérelmezőt regisztrációs díj befizetésére, azonban ezt a pénzt a csalók teszik zsebre. Ezek az átverések jelenleg inkább az angol nyelvterületen élőket veszélyeztetik.
 
Hamis munkaajánlatok
 
Nem könnyű tinédzsernek lenni, hiszen a divatos ruhákat, bulikat, utazásokat, tanulmányokat nem lehet csak a zsebpénzből fedezni - éppen ezért keresnek sokan részmunkaidős állást. A fiatal álláskeresők átveréséhez a kiberbűnözők hamis állásajánlatokkal kecsegtetik őket, amelyek többnyire eleve túl jól hangzanak ahhoz, hogy igazak legyenek.
 
A csalók gyakorta különféle állásajánlatokat összegyűjtő helyeken posztolnak hamis munkalehetőségeket, amelyek általában otthoni, könnyű munkavégzést lehetővé tévő, kifejezetten jól fizető pozíciót ígérnek. Azonban ezek célja nem a foglalkoztatás, hanem a célpontok személyes adatainak begyűjtése, melyeket később egyéb átverésekhez tudnak felhasználni az elkövetők.
 
Álprofilos átverések
 
A csalók már nem csak a társkereső oldalakon tevékenykednek, mivel gyakran a közösségi médiát is fürkészik, ahol kiszemeltjeikkel privát üzeneteken keresztül lépnek kapcsolatba. Sok esetben olyan személynek adják ki magukat, akit a célpont nagy valószínűséggel vonzónak talál. Ezután addig udvarolnak, amíg el nem érik a céljukat, például, hogy pénzt csaljanak ki az áldozatoktól. Sajnos a kiberbűnözők a legvisszataszítóbb taktikáktól sem riadnak vissza, ezért az is előfordulhat, hogy áldozataikat intim képek küldésére ösztönzik, majd azzal zsarolják őket, hogy megosztják ezeket a szeretteikkel és/vagy a nyilvánossággal, amennyiben az áldozat nem fizet nekik.
 
Így védd meg magad!
 
Szerencsére vannak olyan módszerek, amelyekkel hatékonyan lehet védekezni a kamaszokat célzó csalók ellen. Ha egy olyan állásajánlattal találkozunk, amely csábítóan hangzik, de vannak aggályaink, inkább keressünk rá a hirdető cégre. Ne felejtsük el, hogy a bérkifizetéshez szükséges személyes adatokat mindenhol csak a felvétel után kell megadni.
Ugyanez vonatkozik az ösztöndíjakra is - mindig győződjünk meg az állítólagos ösztöndíjat kínáló szervezet hitelességéről, és soha ne fizessünk be előre semmiféle "feldolgozási" vagy "előleg" díjat.
 
Az internet egyik alapszabálya: "Ha valami túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem igaz." Tehát ha egy nevetségesen leárazott, limitált kiadású márkás termékkel találkozunk, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy átverésről van szó. Amennyiben ennek ellenére sem tudjuk kiverni a fejünkből az ajánlatot, akkor alaposan ellenőrizzük le a szállítót, hogy találunk-e bármi gyanúsat.
 
Az idegenektől érkező kéretlen levelek esetén mindig nagyon gyanakvónak kell lennünk, pláne, ha egy kétes ajánlat, gyanús csatolmány vagy link is érkezik az üzenettel együtt. Amennyiben egy idegen chatüzenetekben próbál kapcsolatba lépni velünk, és rövid időn belül szerelmet vall, akkor villognia kell a belső vészjelzőnknek, hogy ez nem feltétlenül életszerű.
Vélemények
 
  1. 3

    Az Adobe Commerce és a Magento Open Source is biztonsági hibajavítással bővült.

  2. 3

    A VMware egy biztonsági hibajavítást tett letölthetővé a vRealize megoldásaihoz.

  3. 3

    ​A Lockbit.YEB zsarolóvírus a szerverek és a szerveralkalmazások esetében is komoly pusztításra képes.

 
Partnerhírek
​Agresszív zsarolóvírus-taktikákról számolt be az ESET

A kiberbiztonsági megoldásokat fejlesztő ESET közzétette a 2021 második harmadát vizsgáló vírusriportját, amely összefoglalja észlelőrendszereinek legfontosabb statisztikáit és kutatási eredményeit.

Az 5 leggyakoribb, tinédzsereket célzó csalási módszer

A hamisított designer termékektől a „túl jó ahhoz, hogy igaz legyen” típusú állásajánlatokig – íme, öt gyakori trükk, melyekkel a csalók a kamaszok pénzét és személyes adatait próbálják megszerezni.

hirdetés
Közösség