Íme a leggyakoribb adathalász trükkök

Az adathalászok kifogyhatatlanok a különféle megtévesztő trükkökből. Most következzen a tíz leggyakoribb csalási módszerük.
 

A Proofpoint biztonsági cég egy érdekes összeállítást készített az adathalászat vonatkozásában. Mivel a vállalat egyebek mellett e-mail biztonsági szolgáltatásokkal foglalkozik, ezért kézenfekvő volt számára, hogy kártékony e-mailekkel kapcsolatos statisztikákat gyűjtsön, illetve elemezzen. A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a phishing továbbra is jelentős problémát jelent különösen akkor, ha célzottan történik. A csalóknak ugyanis megannyi módszerük van arra, hogy megtévesszék a felhasználókat, majd adatok megadására, illetve nemkívánatos tartalmakra való kattintásra vegyék rá őket. Természetesen azért e téren is vannak olyan trendek, amelyeket a legtöbb adathalász követ. Íme a tíz leggyakoribb trükk:

Voicemail

A virtuális PBX rendszerek és a különféle VoIP technológiák rohamos térhódítása miatt a csalók is szemet vetettek ezekre a kommunikációs csatornákra. Az adathalászok által küldött üzenetek sok esetben "sürgős" besorolással érkeznek a címzettekhez.

eFax

Nagyon hasonló támadások kötődhetnek az eFax megoldásokhoz, mint a voicemailhez. Ez esetben a csalók azt próbálják kihasználni, hogy a felhasználók sokszor bele sem gondolnak abba, hogy ezen a csatornán is érheti őket kellemetlen meglepetés.

Vállalati kommunikáció

Ha egy adathalásznak sikerül hozzáférést szereznie egy vállalat kommunikációs rendszeréhez, akkor onnantól kezdve nincs nehéz dolga, hiszen teljes mértékben hitelesnek kinéző, jól álcázott küldeményeket, üzeneteket tud eljuttatni a szervezet munkatársaihoz.

Hamis banki riasztások

A folyószámlákkal, bank- és hitelkártyákkal kapcsolatos pénzügyi tranzakciókról a legtöbb bank küld értesítőket. Ezt természetesen a csalók is tudják, akik könnyedén összeállíthatnak olyan üzeneteket, amelyek első ránézésre hivatalos forrásból származnak, ugyanakkor olyan hivatkozásokat vagy kéréseket tartalmaznak, amiket egy bank soha nem küldene ki. Ezért ha gyanús üzenet érkezik, akkor nem célszerű követni az abban leírtakat, nem szabad megadni, elküldeni a PIN-kódokat és az egyéb bizalmas adatokat. Ilyen információkat a bankok soha nem kérnek e-mailben vagy telefonon. Ez esetekben a bank hivatalos weboldalának vagy telefonos ügyfélszolgálatának a felkeresése lehet célravezető.

Biztonsági riasztások

Az előbbi esethez hasonlóan a biztonsági riasztások is ritkán keltenek gyanút a felhasználókban, hiszen látszólag védelmi célt szolgálnak. Sajnos az adathalászok olykor ezt a kiskaput is felhasználják, és kártékony weboldalak felkeresésére próbálják rávenni a gyanútlan felhasználókat. Sokszor fiókok zárolásáról szóló üzeneteket küldözgetnek, és hitelesítési adatok megadására buzdítanak a megtévesztő weboldalaikon.

Számlák

Gyakran előfordul, hogy az adathalász célokat szolgáló küldeményekben hamis számlák kapnak helyet. Az is megesik, hogy a dokumentumok nem a levelek mellékletében találhatóak meg, hanem egy linkre való kattintással lehet azokat letölteni, legalábbis a csalók állítása szerint. 

Csomagküldők

Az adathalászok egyik kedvelt módszere, amikor futárcégek, illetve szállítmányozó vállalatok nevében küldözgetnek e-maileket. Ilyenkor előfordul, hogy csomagok érkezéséről vagy éppen elkallódásáról tájékoztatják a címzettet. Emellett gyakori, hogy repülőjegyekkel kapcsolatos üzenetekkel bombázzák a felhasználókat. Minden esetben azt próbálják elérni, hogy a címzett megnyissa a mellékelt állományokat, vagy rákattintson az üzenetekben elhelyezett linkekre.

Rendelések megerősítése

Az adathalászok rendelési visszaigazolásokat is küldhetnek. Mivel a felhasználó nem tudja mire vélni, hogy miért is kapott visszaigazoló levelet - hiszen valójában nem is rendelt -, ezért nagy valószínűséggel meg fogja nyitni a csatolt dokumentumot, vagy kíváncsiságtól vezérelve ellátogat a csalók által megadott weboldalra.

Közösségi oldalak

A közösségi hálók sem hiányoznak az adathalászok eszköztárából. Ezeken a felületeken kihasználják, hogy sok felhasználó óvatlanul kattintgat a különféle tartalmakra, üzenetekre, baráti meghívásokra stb. 

Kérelmek, ajánlatok

A csalók egyik leggyakrabban alkalmazott trükkje, amikor különféle állásajánlatokkal, találkozókra való meghívásokkal próbálják kattintásra bírni a címzettet. Ez a módszer teljesen hasonló ahhoz, amikor kedvezményekkel, ajándékokkal, gyógyszerekkel vagy egészségügyi termékekkel próbálják leplezni a valódi szándékukat, és minél több adat megadására buzdítani a felhasználókat.
 
  1. 4

    A Commvault egy biztonsági frissítést adott ki.

  2. 4

    Több tucat biztonsági javítás vált elérhetővé az Androidhoz.

  3. 3

    Az OpenBSD egy biztonsági hibajavítással bővült.

  4. 4

    A QRadar kapcsán 14 biztonsági hibáról számolt be az IBM.

  5. 4

    A Firefox 13 biztonsági réstől vált meg a legújabb verzióinak köszönhetően.

  6. 4

    A Thunderbird alkalmazás fontos hibajavításokkal bővült.

  7. 3

    A LibreOffice egy biztonsági hibajavítással gyarapodott.

  8. 3

    A Python egy közepes veszélyességű hibát tartalmaz.

  9. 3

    A GitLab fejlesztői újabb biztonsági frissítést adtak ki.

  10. 3

    Az Avast víruskeresőjében egy biztonsági hiba található.

Partnerhírek
​Az ESET kutatói vizsgálták a RansomHub csoportot

Az ESET kutatói átfogó elemzést tettek közzé a zsarolóvírus ökoszisztémában bekövetkezett jelentős változásokról, különös figyelmet fordítva a domináns RansomHub csoportra.

Támadást hajtott végre a Kínához köthető FamousSparrow csoport

Az ESET kutatói felfedezték, hogy a FamousSparrow hackercsoport felelős egy pénzügyi szektorban működő amerikai kereskedelmi szervezet és egy mexikói kutatóintézet ellen elkövetett kibertámadásért.

hirdetés
Közösség