Ontják magukból az adatokat az okosautók

Az autóipar számára az információ az új üzemanyag. Az okosjárművek által gyűjtött adatok számos területen felhasználhatók. De mi a helyzet az adatok védelmével?
 

Az autógyártók az egyre okosabb járműveknek köszönhetően óriási mennyiségű adattal gazdálkodhatnak. Ezek a közlekedési eszközök ugyanis rengeteg különféle információt gyűjtenek, és generálnak, a szenzorok által generált adatoktól kezdve a tartózkodási helyen és a gyakori útvonalakon át egészen a sofőrök vezetési szokásáig. A megfelelő, prediktív analitikával feldolgozva ezek az adatok értékes információval szolgálhatnak több különféle területen.
 
Az internethez csatlakoztatott autók például már képesek jelentéseket készíteni saját műszaki állapotukról, így előre tudják jelezni az esetleges meghibásodásokat és karbantartási igényeket. A vezetési szokások vizsgálata abban is segítheti az autógyárakat, hogy kényelmesebb és biztonságosabb járműveket fejlesszenek ki. Továbbá az önvezető autók fejlesztéséhez és „tanításához” is hasznos alapanyagot biztosítanak ezek a kutatások. Egy további lehetőség, hogy az összesített (anonim) adatokat a gyártók átadhatják vagy akár értékesíthetik a közlekedéssel foglalkozó szervezetek számára, ezzel is segítve többek között az úthálózatok tervezesét és karbantartását.
 
Lehetőség és veszély is egyben
 
Az okosfunkciókkal felszerelt, internetkapcsolattal rendelkező autók az IoT egyik legfontosabb és leggyorsabban növekvő szegmensét jelentik. Becslések szerint az autóipari IoT értéke 2022-re megközelíti majd a 83 milliárd dollárt.
 
Az adatok biztonságának és bizalmasságának fenntartása azonban komoly kihívás elé állítja az érintett cégeket. A legfrissebb számok alapján a járműipari szereplők ellen intézett kibertámadások száma körülbelül a hatszorosára nőtt a 2014 és 2018 közötti időszakban. Ezek az incidensek a szektor minden szereplőjét érintik a gyártóktól és a beszállítóiktól kezdve a flotta üzemeltetőkön és az autókölcsönzőkön keresztül egészen a biztosítókig.
 
Az autógyártóknak egyre nagyobb mennyiségű adat védelméről kell gondoskodniuk. Egy, az internethez csatlakoztatott okosautó óránként több gigabájtnyi adatot dolgoz fel. Ehhez társul, hogy 2018 harmadik negyedévében csak az USA-ban az AT&T telekommunikációs szolgáltató hálózatán már 24 millió ilyen jármű folytatott kommunikációt.
 
Ha ezeket az adatokat ellopják vagy kiszivárogtatják, az komoly károkkal, bírságokkal is járhat az egyre szigorúbban szabályozott környezetben. A terület informatikai szakembereinek ezért egyszerre kell garantálniuk az adatok minél gyorsabb és hatékonyabb felhasználását, illetve azok biztonságos, valamint a GDPR-nak és a többi jogszabályi, iparági előírásoknak megfelelő kezelését. 
 
Maszkolás: a kecske is jóllakik, a káposzta is megmarad
 
A Micro Focus szakértői szerint az adatvédelmi aggályok kezelésére az egyik kézenfekvő megoldást az jelenti, ha az adatokból még azelőtt eltávolítják az érzékeny részeket, mielőtt azok bekerülnének az analitikai platformokba. Egyik módszer erre az adatmaszkolás, amely során a bizalmas adatokat véletlenszerű karaktersorozatokra cserélik le. Ennek az az előnye, hogy az adatok formátuma megmarad, így különféle elemzések és statisztikák készítésére továbbra is alkalmasak lesznek.
Vélemények
 
  1. 4

    A Google 39 biztonsági rést foltozott be a Chrome böngészőn.

  2. 4

    A Fujifilm FCR röntgen berendezései kapcsán egy súlyos sérülékenységre derült fény.

  3. 1

    A Scranos trójai rootkit technikák alkalmazásával éri el, hogy nehéz legyen kiszúrni azokon a rendszereken, amelyekről adatokat lop.

 
Partnerhírek
​Törvény az álhírek és a zaklatás ellen

A brit kormány a közösségi oldalakat működtető vállalatokat vonná felelősségre a platformjaik segítségével terjesztett ártalmas online viselkedéséért és tartalmakért.

​EU-s GDPR vizsgálat indul a Microsoft ellen

Az ellenőrzést a holland kormány vizsgálatának eredményei indították el, mely szerint a redmondi óriás termékei nem GDPR-kompatibilisek.

hirdetés
Közösség
1