Kibertámadás érheti a vasutakat
Biztonsági kutatók megállapították, hogy a mai korszerű, rengeteg digitális rendszerrel felszerelt vonatokat korántsem olyan nehéz meghackelni, mint az elsőre látszik.Amikor felszállunk egy vonatra, akkor a legtöbbször bele sem gondolunk abba, hogy megannyi digitális rendszer fog felelni azért, hogy biztonságba elérhessük úticélunkat. A korszerű vasúti közlekedés sem mellőzi azokat az informatikai és különféle online rendszereket, amelyek a forgalomszabályozást, a biztonságos közlekedést és az utasok kényelmét szolgálják. Egy modern vasúti járműről nem hiányzik a WiFi és a GSM alapú kommunikáció sem. Mindebből pedig az is sejthető, hogy e rendszerek védelmét sem célszerű félvállról venni, ugyanis immár a vasutak ellen indított kibertámadások lehetőségét sem lehet teljes mértékben kizárni. Már csak azért sem, mert Sergey Gordeychik, Alexander Timorin és Gleb Gritsai, a SCADA StrangeLove szakértői igazolták a vasúti rendszerek sebezhetőségét.
A három kutató először a németországi 32C3 biztonsági rendezvényen számolt be a három éve tartó kutatómunkájuk legfontosabb eredményeiről. Bevezetésként elmondták, hogy a kutatás során számos vasúttársasággal működtek együtt, és ezek kezdetben meglehetősen szkeptikusak voltak a vizsgálatok kapcsán. Azonban mostanra már pontosan látják a valós fenyegetettségeket. A mai vasúti közlekedésben szerepet játszó rendszerek (legyen szó a biztosítóberendezésektől kezdve, a vonatbefolyásoló rendszereken át egészen az utasok számára is elérhető vezeték nélküli hálózatokig) támadók célkeresztjébe kerülhetnek. Ez esetben azonban a kiberbűnözők motivációja némiképp eltérhet a megszokottól. Elsősorban nem a hacktivista csoportok és a pénzszerzésre pályázó támadóktól kell tartani, hanem sokkal inkább az egyes államok által támogatott incidensektől, illetve a kiberterrorizmus jelenségétől.
A szemügyre vett rendszerek közül az első a SIBAS (Simatic alapú automatizálási rendszer) volt. Ez az irányítástechnikai rendszer széles körben alkalmazott. A vizsgált implementációk olyan hibákat tartalmaztak, amelyek az eszközök hitelesítés nélküli vezérlésére is lehetőséget adtak.
Komolyabb kockázatokat felvető sérülékenységre derült fény az egyik CBI (computer-based interlocking) rendszer elemzésekor. Bebizonyosodott, hogy az bizonyos körülmények között összeomolhat, és fizikai károkozásokhoz járulhat hozzá. A kutatók szerint nem elképzelhetetlen egy olyan helyzet sem, amikor egy támadó a biztonsági résen keresztül átállít egy kitérőt, miközben a vonat éppen áthalad rajta.
A vasúton alkalmazott kommunikációs rendszerek elleni támadások is sok problémához vezethetnek. Például a gyakorta alkalmazott GSM-R rendszer ugyan megfelelő szintű titkosítást használ, de egy arra alkalmas GSM jammer eszközzel megbéníthatóvá válhat a mobil adatforgalmazás. Ha pedig egy jármű elveszti a kapcsolatot, akkor bizonyos esetekben akár le is állhat. Mindez fennakadásokat okozhat a vonatközlekedésben.
Ez viszont hanyagság
A kutatók olyan esetekkel is szembesültek, amikor alapértelemezett jelszavakkal voltak elérhetők egyes eszközök, vagy éppen a SIM-kártya PIN-kódja 1234 maradt. És akkor még nem is beszéltünk azokról a rendszerekről, amelyek az utasok közelében vannak. Ilyenek például az utastájékoztatási megoldások, a WiFi-berendezések vagy az IP-kamerák. Ezek általában ugyanazon adatcsatornát veszik igénybe, ami a sebezhetőségüket növeli.
A kutatók hangsúlyozták, hogy az általuk feltárt biztonsági hiányosságokat alapvetően nem nehéz kihasználni, de mindez csak akkor igaz, ha a támadó ismeri ezen céleszközök működését. Az viszont biztos, hogy a gyártók, illetve az üzemeltetők nem ülhetnek a babérjaikon, és meg kell erősíteniük a vasúti közlekedés biztonságát informatikai szempontból is.
-
A Spring Framework egy közepes veszélyességű hibát tartalmaz.
-
A 7-Zip egy súlyos sebezhetőség miatt szorul frissítésre.
-
Újabb biztonsági frissítést kapott a Drupal.
-
A Google Chrome egy fontos biztonsági hibajavítást kapott.
-
Fél tucat biztonsági hiba vált kimutathatóvá a PHP-ben.
-
A Nextcloud Desktop esetében két biztonsági rést kell befoltozni.
-
Az Apple két sebezhetőséget szüntetett meg egyes operációs rendszereiben.
-
A FortiClient kapcsán egy nulladik napi sebezhetőségre derült fény.
-
A Palo Alto PAN-OS egy kritikus veszélyességű sebezhetőséget tartalmaz.
-
Az Apache Tomecat három sérülékenység miatt kapott frissítést.
Az ESET HOME Security legújabb verziója új és továbbfejlesztett funkciókkal véd a személyazonosságlopás, az adathalászat és más fenyegetések ellen.
Az ESET Magyarországon is elérhetővé tette az ESET Servicest, amely többek között biztosítja a gyors, felügyelt EDR (XDR) szolgáltatást is.