Így fogják kezelni az adatait az autógyártók

A világ 19 legnagyobb autógyártója megállapodott azokban az alapelvekben, amelyeket mindegyikük szem előtt fog tartani a felhasználói adatok kezelése során.
 

Ahogy a gépkocsik egyre fejlettebb elektronikai, informatikai és mobilkommunikációs technológiákkal egészülnek ki, úgy válik mind meghatározóbb kérdéssé az adatkezelés. Beköszöntött ugyanis az a korszak, amikor már az autógyártók is óriási mennyiségű adathoz jutnak hozzá, amiket a legkülönfélébb célokra használhatnak fel, legrosszabb esetben olyan módon, hogy arról a gépkocsi tulajdonosa, sofőrje mit sem sejt. 

Az ez irányú aggodalmak - különösen az Egyesült Államokban - már korábban felmerültek, és több gyártó éles kritikák kereszttűzében találta magát. Egyebek mellett a GM is, amely 2011-ben úgy kezdte gyűjteni az adatokat az OnStar nevű szolgáltatásán keresztül, hogy ehhez nem kérte a felhasználók előzetes jóváhagyását. Noha az adatgyűjtés eredetileg az OnStar fejlesztését szolgálta, egyes feltételezések szerint a GM megosztotta az adatokat vagy azok egy részét a beszállítóival is. Idén aztán a vállalat kibocsátotta az OnStarhoz tartozó adatvédelmi nyilatkozatát, amelyben egyebek mellett pontosan definiálta a járművekkel és a vezetési szokásokkal összefüggő adatok gyűjtésére vonatkozó irányelveit. 


Az adatvédelem terén természetesen nemcsak a GM kerül szóba, hanem az összes autógyártó, amelyek közül most a legnagyobbak lefektették a követendő adatvédelmi alapelveket. Ezek egyebek mellett a következőket tartalmazzák a gyártók vonatkozásában:
- Nem osztanak meg ügyfelekhez köthető geolokációs (GPS) adatokat a kormányzati szervekkel bírósági végzés nélkül.
- Nem adják át, és nem értékesítik a személyes adatokat az ügyfelek beleegyezése nélkül.
- Átlátható és érthető módon tájékoztatják az ügyfeleket az adatgyűjtési és adatkezelési irányelvekről.
- Minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy a begyűjtött adatokat megvédjék a rendszereikben. Ennek érdekében követik a legjobb biztonsági gyakorlatokat, és kezelik az adatlopásokhoz és a jogosulatlan hozzáférésekhez tartozó kockázati tényezőket.
- Mindegyikük létrehoz egy weboldalt az adatvédelmi tájékoztatás érdekében.

A fentiek kapcsán meg kell jegyezni, hogy az elfogadott alapelvek nem zárják ki annak lehetőségét, hogy a gyártók az összegyűjtött adatokat megosszák különféle reklám- és marketingcégekkel. Ugyanakkor azt rögzítik, hogy mindezt kizárólag a felhasználók előzetes beleegyezésével lehet megtenni. A reklámcélú adatfelhasználás azért központi kérdés, mert az elmúlt időszakban sorra jelentek meg olyan hírek, amik az autók által szolgáltatott adatok hirdetések célzott közzétételében betöltött szerepét peccegették. Természetesen nem alaptalanul, hiszen a GPS adatok birtokában, akár a gépkocsik műszerfalába épített kijelzőkön, akár a központi rendszerhez csatlakoztatott okostelefonon helyfüggő reklámok jeleníthetők meg. Az alapvető problémát nem a célzott reklámozás veti fel, hanem az engedély nélküli adatkezelés.

Megtettük az első lépést

Edward Markey szakértő szerint az adatvédelmi alapelvek autógyártók általi elfogadása egy nagyon fontos lépés, de csak az első. A megállapodás többek között két kulcskérdést is nyitva hagy. Egyrészt nem határozza meg pontosan, hogy miként kell megteremteni az átláthatóságot az adatvédelmi eljárások között, azaz a gyakorlatban milyen módon kell tájékoztatni az autótulajdonosokat. Másrészt pedig nem tisztázza, hogy a tulajdonosok miként hagyhatják jóvá az adatkezelésre vonatkozó szabályokat, illetve hogyan adhatják beleegyezésüket az adatmegosztáshoz. Így ebből a szempontból kezdetben biztosan eltérő megoldásokkal fogunk találkozni. A szakember szerint további kérdéseket fognak felvetni azok a közeljövőben széles körű elterjedésre ítélt technológiák is, amelyek az autók közötti kommunikációt teszik majd lehetővé, leginkább balesetmegelőzési célokkal.

Eddig a következő gyártók fogadták el az adatvédelmi alapelveket: Aston Martin, BMW, Chrysler, Ferrari, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen, Volvo.
 
  1. 4

    Kritikus fontosságú hibajavítás vált elérhetővé a ChromeOS-hez.

  2. 3

    A ClamAV kapcsán egy közepes veszélyeségű sebezhetőségre derült fény.

  3. 3

    Az IBM két sebezhetőségről számolt be a WebSphere Application Server kapcsán.

  4. 3

    Az Oracle 71 hibajavítást adott ki az Oracle Linux operációs rendszerhez.

  5. 4

    Több mint egy tucat biztonsági javítással bővült a Google Chrome.

  6. 4

    Letölthető a VirtualBox legújabb kiadása benne 13 biztonsági javítással.

  7. 4

    Az Oracle nyolc olyan biztonsági résről számolt be, amelyeket a Database Server kapcsán kellett orvosolnia.

  8. 4

    A MySQL három tucat biztonsági frissítéssel gyarapodott.

  9. 4

    Az Java több mint egy tucat biztonsági frissítést kapott.

  10. 3

    A Microsoft három biztonsági rést foltozott be az Edge webböngészőn.

Partnerhírek
Amikor a gyerekünk hangján követelnek tőlünk pénzt

Minden szülő legrosszabb rémálma felvenni egy ismeretlen számról érkező hívást, és azt hallani, hogy a gyermeke segítségért kiált.

Romantika helyett átverés Valentin-napon?

Az online társkeresés elterjedésével alapjaiban változott meg az emberek közötti kapcsolatteremtés.

hirdetés
Közösség