Így fogják kezelni az adatait az autógyártók
A világ 19 legnagyobb autógyártója megállapodott azokban az alapelvekben, amelyeket mindegyikük szem előtt fog tartani a felhasználói adatok kezelése során.
Ahogy a gépkocsik egyre fejlettebb elektronikai, informatikai és mobilkommunikációs technológiákkal egészülnek ki, úgy válik mind meghatározóbb kérdéssé az adatkezelés. Beköszöntött ugyanis az a korszak, amikor már az autógyártók is óriási mennyiségű adathoz jutnak hozzá, amiket a legkülönfélébb célokra használhatnak fel, legrosszabb esetben olyan módon, hogy arról a gépkocsi tulajdonosa, sofőrje mit sem sejt.
Az ez irányú aggodalmak - különösen az Egyesült Államokban - már korábban felmerültek, és több gyártó éles kritikák kereszttűzében találta magát. Egyebek mellett a GM is, amely 2011-ben úgy kezdte gyűjteni az adatokat az OnStar nevű szolgáltatásán keresztül, hogy ehhez nem kérte a felhasználók előzetes jóváhagyását. Noha az adatgyűjtés eredetileg az OnStar fejlesztését szolgálta, egyes feltételezések szerint a GM megosztotta az adatokat vagy azok egy részét a beszállítóival is. Idén aztán a vállalat kibocsátotta az OnStarhoz tartozó adatvédelmi nyilatkozatát, amelyben egyebek mellett pontosan definiálta a járművekkel és a vezetési szokásokkal összefüggő adatok gyűjtésére vonatkozó irányelveit.

Az adatvédelem terén természetesen nemcsak a GM kerül szóba, hanem az összes autógyártó, amelyek közül most a legnagyobbak lefektették a követendő adatvédelmi alapelveket. Ezek egyebek mellett a következőket tartalmazzák a gyártók vonatkozásában:
- Nem osztanak meg ügyfelekhez köthető geolokációs (GPS) adatokat a kormányzati szervekkel bírósági végzés nélkül.
- Nem adják át, és nem értékesítik a személyes adatokat az ügyfelek beleegyezése nélkül.
- Átlátható és érthető módon tájékoztatják az ügyfeleket az adatgyűjtési és adatkezelési irányelvekről.
- Minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy a begyűjtött adatokat megvédjék a rendszereikben. Ennek érdekében követik a legjobb biztonsági gyakorlatokat, és kezelik az adatlopásokhoz és a jogosulatlan hozzáférésekhez tartozó kockázati tényezőket.
- Mindegyikük létrehoz egy weboldalt az adatvédelmi tájékoztatás érdekében.
A fentiek kapcsán meg kell jegyezni, hogy az elfogadott alapelvek nem zárják ki annak lehetőségét, hogy a gyártók az összegyűjtött adatokat megosszák különféle reklám- és marketingcégekkel. Ugyanakkor azt rögzítik, hogy mindezt kizárólag a felhasználók előzetes beleegyezésével lehet megtenni. A reklámcélú adatfelhasználás azért központi kérdés, mert az elmúlt időszakban sorra jelentek meg olyan hírek, amik az autók által szolgáltatott adatok hirdetések célzott közzétételében betöltött szerepét peccegették. Természetesen nem alaptalanul, hiszen a GPS adatok birtokában, akár a gépkocsik műszerfalába épített kijelzőkön, akár a központi rendszerhez csatlakoztatott okostelefonon helyfüggő reklámok jeleníthetők meg. Az alapvető problémát nem a célzott reklámozás veti fel, hanem az engedély nélküli adatkezelés.
Megtettük az első lépést
Edward Markey szakértő szerint az adatvédelmi alapelvek autógyártók általi elfogadása egy nagyon fontos lépés, de csak az első. A megállapodás többek között két kulcskérdést is nyitva hagy. Egyrészt nem határozza meg pontosan, hogy miként kell megteremteni az átláthatóságot az adatvédelmi eljárások között, azaz a gyakorlatban milyen módon kell tájékoztatni az autótulajdonosokat. Másrészt pedig nem tisztázza, hogy a tulajdonosok miként hagyhatják jóvá az adatkezelésre vonatkozó szabályokat, illetve hogyan adhatják beleegyezésüket az adatmegosztáshoz. Így ebből a szempontból kezdetben biztosan eltérő megoldásokkal fogunk találkozni. A szakember szerint további kérdéseket fognak felvetni azok a közeljövőben széles körű elterjedésre ítélt technológiák is, amelyek az autók közötti kommunikációt teszik majd lehetővé, leginkább balesetmegelőzési célokkal.
Eddig a következő gyártók fogadták el az adatvédelmi alapelveket: Aston Martin, BMW, Chrysler, Ferrari, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen, Volvo.
-
A Mozilla kiadta a Firefox legújabb verzióját 13 biztonsági hibajavítás kíséretében.
-
Elérhetővé vált a Mozilla Thunderbird legújabb kiadása.
-
A Google egy súlyos és két közepes veszélyességű hibát szüntetett meg a Chrome webböngészőben.
-
Az Adobe négy biztonsági hibát javított a PDF-kezelő alkalmazásaiban.
-
Az Adobe egy tucat biztonsági hibajavítást készített a ColdFusion alkalmazáshoz.
-
Az Adobe Creative Cloud Desktop alkalmazás egy sérülékenységet tartalmaz.
-
Az SAP tizennégy biztonsági hibát szüntetett meg a decemberi frissítéseivel.
-
A Microsoft letölthetővé tette a Windows novemberi biztonsági hibajavításait.
-
A Microsoft Office összesen tizenhárom biztonsági hibajavítást kapott.
-
A SharePoint Serverhez egy biztonsági hibajavítás vált letölthetővé.
Az ünnepi időszakban még inkább megnő az online vásárlások száma, ezzel együtt a csalók aktivitása is.
A zsarolóvírus-támadások nem csupán technikai fennakadásokat vagy átmeneti anyagi veszteségeket okoznak – hanem akár egy teljes vállalkozás bukását is jelenthetik.
OLDALUNK
RSSImpresszum
Hirdetési információk
Adatvédelem
Felhasználási feltételek
Hozzászólási szabályzat










